My OwN sHoP





Monday, March 7, 2011

Telatah Si Pengantin Kecil

Hadis Sayidatina Aisyah r.ha. katanya,'Rasulullah telah mengahwiniku semasa aku berumur enam tahun dan tinggal bersamaku sewaktu usia gadisku sembilan tahun.

Ketika itu ibu kandungku Ummu Rumaan datang menemuiku yang sedang berada di atas buaian, bermain bersama teman-temanku lalu dia memanggilku.Aku segera berjumpa dengannya dalam keadaan aku tidak mengetahui apa yang hendak dia lakukan terhadapku.

Ibuku memimpin tanganku lalu membawaku masuk ke dalam rumah.Tiba di pintu dia melepaskan pimpinan tangannya dan aku tercungap-cungap melepaskan lelah.Akhirnya, keadaanku kembali tenang.

Selepas itu,ibuku membawa aku masuk ke dalam rumah.Aku mendapati ramai wanita Ansar di rumahku.Mereka menyambut kami dengan mesra serta mendoakan untuk oengantin supaya diberi kesenangan dan keberkatan.Ibuku menyerahkanku kepada mereka lalu mereka membasuh kepalaku dan menghiaskan diriku secantik mungkin.

Rasulullah s.a.w. tidak mendatangiku secara tiba-tiba.Wanita-wanita Ansar menyerahku
kepada Baginda ketika waktu Dhuha. Kami telah berhijrah ke Madinah dan aku demam panas selama sebulan sehinggalah rambutku mencecah ke paras bahu. (Sahih Muslim)

No comments: