My OwN sHoP





Monday, March 7, 2011

Nikah Memurahkan Rezeki

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. didatangi oleh seorang lelaki.Lelaki inimengaku dirinya seorang yang miskin.Kemudian ia meminta jalan keluar agar terlepas daripada belenggu kemiskinan.

Rasulullah s.a.w. menyuruh lelaki itu berkahwin. Lelaki ini sangat senang dengan saranan yang diberikan Rasulullah.Setelah sekian lama berkahwin, lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah s.a.w. dan mengadukan nasibnya yang tetap miskin.Rasulullah s.a.w. menyuruh berkahwin lagi. Si lelaki terlalu yakin tidak mungkin Rasulullah mahu menipu umatnya. Akhirnya lelaki itu berkahwin lagi. Namun beberapa waktu kemudian lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan masalahnya yang sama."Kahwin lagi", jawab Rasulullah singkat. Kemudian beliau berkahwin buat kali ketiga. Namin setelah beberapa lama kemudian keadaan tetap juga belum berubah.

Mulanya dia malu untuk mengadu lagi kepada Rasulullah, tapi apakan daya dia masih tetap miskin. Dengan berat hati beliau mendatangi Rasulullah dan menyampaikan masalahnya." Ya Rasulullah,engkau telah menyuruhku menikah untuk ketiga kalinya tapi aku tetap miskin. Sekarang apa yang harus kulakukan?" adu lelaki itu.Rasulullah tetap menyuruh brkahwin lagi.

Akhirnya silelaki itu menikah buat kali keempat. Dan benarlah kata Rasulullah. Ternyata isteri keempatnya ini membawa perubahan di dalam kehidupannya. Dengan kepandaiannya menenun,dia mengajar kemahiran tersebut kepada tiga madunya. Akhirnya usaha tersebut mendatangkan keuntungan dan kekayaan. Perusahaan industrinya maju dan mampu mencukupi keperluan seisi keluarga. Sabda Rasulullah bermaksud:"Carilah rezeki dengan menikah" (Riwayat Ibn Abbas)

Firman Allah Taala bermaksud:"Dan kahwinilah orang-orang yang sendirian antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) daripada hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya)lagi Maha Mengetahui." (Surah al-Nur:32)

No comments: